Praktické tipy pro učitele ZŠ, kteří právě upravují své tematické plány
Revidované RVP ZV postavilo klíčové kompetence do středu vzdělávání. Změny se dotýkají každé školy, každého učitele – a především každého žáka. Výuka má být plánována tak, aby smysluplně, systematicky a ověřitelně u dětí podporovala rozvoj klíčových kompetencí. Co to znamená v praxi pro učitele?
- Výstupy jsou nově závazné pro 5. a 9. ročník.
- Kompetence už nejsou „navíc“, ale musí být součástí výuky i plánování.
- Školy si mohou (a měly by) definovat i dílčí výstupy pro 3. ročník.
Pokud právě sedíte nad úpravou učebních plánů a přemýšlíte, jak to celé uchopit, mám pro vás 3 tipy, které vám ušetří čas, nervy i energii.
💡 TIP č. 1: Vytvořte si vlastní „tahák“ na klíčové kompetence.
Základním krokem je získat přehled – jaké kompetence máme, jak jsou strukturované a co od nich vlastně očekáváme. Vytvořte si jednoduchou přehledovou tabulku:
-
název a kód kompetence,
-
závazný výstup pro 5./9. ročník,
-
volitelný výstup pro 3. ročník,
-
konkrétní projevy žáka (např. „Žák dokáže...“).
📌 Inspirace:
Pokud nechcete vše tvořit od nuly...
V Kanceláři TESTÍK® najdete hotovou tabulku ve dvou formátech.
PDF včetně projevů žáka a interaktivní Google tabulku s odkazy na metodiku NPI a další podpůrné materiály.
💡TIP č. 2: Plánujte rozvoj klíčových kompetencí v průběhu školního roku
Jedna z častých otázek učitelů zní: „Musím mít kompetenci v každé hodině?“
Nemusíte. Důležité je, aby byly klíčové kompetence rozvíjeny systematicky a vědomě – napříč školním rokem.
Doporučuji si vytvořit celoroční přehled, kde budete sledovat:
-
kdy jste s určitou kompetencí pracovali,
-
v jakém předmětu nebo činnosti,
-
jaký byl cíl a výstup žáka.
📌 Inspirace:
I tento nástroj najdete v Kanceláři TESTÍK® ...
Přehledná tabulka, kterou lze přiložit i k tematickému plánu jako oficiální přílohu.
Skvělý pomocník i pro týmové plánování, školní evaluaci nebo jednání s ČŠI.
💡TIP č. 3: Využívejte aktivity s doporučovanými výstupy žáků
Při plánování pomáhá, když máte konkrétní inspiraci, jak klíčové kompetence rozvíjet ve výuce.
Sestavte si vlastní zásobník aktivit:
u každé si poznačte, jakou kompetenci rozvíjí,
kdy ji lze zařadit,
a jaký je očekávaný výstup žáka.
📌 Inspirace:
V Kanceláři TESTÍK® najdete více než 300 konkrétních aktivit
Každá je doplněna o výstupy žáka, které lze jednoduše zkopírovat do tematického plánu.
Aktivity jsou přehledně rozděleny podle věkových období i podle jednotlivých kompetencí.
Chcete rozvíjet klíčové kompetence s jistotou a lehkostí?
Pokud se vám výše uvedené tipy líbí, ale nechcete vše tvořit od nuly, podívejte se na to, co už je pro vás připraveno. Online kancelář je plná vychytávek a pomocníků pro učitele ZŠ a je zdarma pro všechny zákazníky projektu TESTÍK®. Najdete v ní vše, co k systematickému rozvoji klíčových kompetencí potřebujete: konkrétní aktivity, výstupy žáků, plánovací tabulky i další praktické nástroje v souladu s revidovaným RVP ZV. A postupně přibývají další praktické nástroje pro výuku i plánování.
Ať už jste na začátku, nebo jen ladíte detaily – podpora projektu TESTÍK® je tu pro vás.
Více informací najdete zde 👉 www.testik.cz/kancelar-pro-ucitele