Klíčové kompetence podle RVP ZV: 3 chytré způsoby, jak si ulehčit práci

Praktické tipy pro učitele ZŠ, kteří právě upravují své tematické plány

 

Revidované RVP ZV postavilo klíčové kompetence do středu vzdělávání. Změny se dotýkají každé školy, každého učitele – a především každého žáka. Výuka má být plánována tak, aby smysluplně, systematicky a ověřitelně u dětí podporovala rozvoj klíčových kompetencí. Co to znamená v praxi pro učitele? 

 

  • Výstupy jsou nově závazné pro 5. a 9. ročník.
  • Kompetence už nejsou „navíc“, ale musí být součástí výuky i plánování.
  • Školy si mohou (a měly by) definovat i dílčí výstupy pro 3. ročník.

 

Pokud právě sedíte nad úpravou učebních plánů a přemýšlíte, jak to celé uchopit, mám pro vás 3 tipy, které vám ušetří čas, nervy i energii.

 

 

 

💡 TIP č. 1: Vytvořte si vlastní „tahák“ na klíčové kompetence.

 

Základním krokem je získat přehled – jaké kompetence máme, jak jsou strukturované a co od nich vlastně očekáváme. Vytvořte si jednoduchou přehledovou tabulku:

  • název a kód kompetence,

  • závazný výstup pro 5./9. ročník,

  • volitelný výstup pro 3. ročník,

  • konkrétní projevy žáka (např. „Žák dokáže...“).

 

 

📌 Inspirace:

Pokud nechcete vše tvořit od nuly...

V Kanceláři TESTÍK® najdete hotovou tabulku ve dvou formátech.

PDF včetně projevů žáka a interaktivní Google tabulku s odkazy na metodiku NPI a další podpůrné materiály.

 

 klicove-kompetence-1

 

💡TIP č. 2: Plánujte rozvoj klíčových kompetencí v průběhu školního roku

 

Jedna z častých otázek učitelů zní: „Musím mít kompetenci v každé hodině?“
Nemusíte. Důležité je, aby byly klíčové kompetence rozvíjeny systematicky a vědomě – napříč školním rokem.

Doporučuji si vytvořit celoroční přehled, kde budete sledovat:

  • kdy jste s určitou kompetencí pracovali,

  • v jakém předmětu nebo činnosti,

  • jaký byl cíl a výstup žáka.

 

 

📌 Inspirace:

I tento nástroj najdete v Kanceláři TESTÍK® ...

Přehledná tabulka, kterou lze přiložit i k tematickému plánu jako oficiální přílohu.

Skvělý pomocník i pro týmové plánování, školní evaluaci nebo jednání s ČŠI.

 

klicove-kompetence-2

 

 

💡TIP č. 3: Využívejte aktivity s doporučovanými výstupy žáků

 

Při plánování pomáhá, když máte konkrétní inspiraci, jak klíčové kompetence rozvíjet ve výuce.

Sestavte si vlastní zásobník aktivit:

  • u každé si poznačte, jakou kompetenci rozvíjí,

  • kdy ji lze zařadit,

  • a jaký je očekávaný výstup žáka.

 

 

📌 Inspirace:

V Kanceláři TESTÍK® najdete více než 300 konkrétních aktivit

Každá je doplněna o výstupy žáka, které lze jednoduše zkopírovat do tematického plánu.

Aktivity jsou přehledně rozděleny podle věkových období i podle jednotlivých kompetencí.


klicove-kompetence-3

 

Chcete rozvíjet klíčové kompetence s jistotou a lehkostí?

Pokud se vám výše uvedené tipy líbí, ale nechcete vše tvořit od nuly, podívejte se na to, co už je pro vás připraveno. Online kancelář je plná vychytávek a pomocníků pro učitele ZŠ a je zdarma pro všechny zákazníky projektu TESTÍK®.  Najdete v ní vše, co k systematickému rozvoji klíčových kompetencí potřebujete: konkrétní aktivity, výstupy žáků, plánovací tabulky i další praktické nástroje v souladu s revidovaným RVP ZV. A postupně přibývají další praktické nástroje pro výuku i plánování.

Ať už jste na začátku, nebo jen ladíte detaily – podpora projektu TESTÍK® je tu pro vás.

Více informací najdete zde 👉 www.testik.cz/kancelar-pro-ucitele